Styrmandens opgaver før og efter roturen

Styrmanden er ansvarlig for at

  • skrive båd og mandskab ud og ind
  • reparere skader og mangler, der er opdaget/opstået under roturen
  • Hvis det er større ting, skriv i Skadesbogen ( skadesbogen), kontakt bådmor / materieludvalg.
  • båden efter roturen sættes på plads og er rengjort

Før roturen
  • Tjek på skærmen om båden er ledig, og at den ikke er spærret
  • Saml bådens indmad korrekt!
  • Sæt aldrig ror på, på land
  • Sørg for at der er øsekar, svamp, bådshage og 2 fendere i båden
  • Bær årene rigtigt til slingersen dvs. årebladet foran dig og evt.skaftet på skulderen
  • Hvis årene er i båden, køres båden ud på bådpladsen og årene anbringes på slingersen
  • Husk bundpropper og tjek om de skal smøres med fedt
  • Sæt roret på, når båden er kommet i vandet. Vær forsigtig og undgå skrammer
  • Hvis der er meget strøm i vandet, så brug fenderne for at undgå at båden klasker mod slingersen

Efter roturen:
  • Båden skal spules indvendig, hvis
    • der er kommet meget vand ind i båden
    • I har været på land
    • Båden er meget snavset
    • ellers kan man nøjes med at aftørre med en fugtig klud indvendig
 
  • Båden skal altid spules udvendigt, og aftørres, når I kommer ind fra roturen
 
  • Vær særlig opmærksom på at tørre vand op omkring bundproppen, og tør efter igen flere gange. Brug megt gerne vandstøvsugeren
 
  • Rengør skinnerne grundigt hver gang for at fjerne smågrus og snavs. Brug en grøn grydesvamp, så skinnerne undgår huller og ujævnheder. Evt. kan der bruges en meget grov sandpapir korn 60 hvis der er meget fastkørt snavs
 
  • Årene spules og aftørres, og sættes på rette plads
 
  • Anbring indmad i båden efter aftørring 

 

  • Lad altid lugerne i for- og agterskot stå åbent

 

  • Er der Inspektionsluge så åben den, og tjek om der står vand agter. Tør i givet fald vandet op og brug vandstøvsugeren

 

 
  • Vær altid omhyggelig med at sætte båden på rette plads. Se efter på skiltet på stolpen!
 
  • Altid 3 personer når en båd skal liftes!

Materieludvalget