Er roning noget for mig?

Det kan være svært at vide på forhånd, om den nye sport, man kaster sig over, egentlig er noget for én, når det kommer til stykket. For at du alligevel kan være lidt forberedt, er her lidt information om, hvad det egentlig vil sige at være roer i Aalborg Dame Roklub. Sloganet: Roning - en livsstil! er nemlig ikke bare en tom kliché.

Vores rosæson går fra slutningen af marts til slut oktober, hvor vi kan ro fra solopgang til solnedgang. Vi er en klub, hvor der er et højt aktivitetsniveau med åbne rohold, fællesture og andre sociale aktiviteter.

Klubben har en række åbne rohold, man kan melde sig til, så det er muligt at ro på næsten alle tidspunkter af dagen i løbet af ugen på et tidspunkt, der passer dig. Udover den daglige roning, bliver der også jævnligt arrangeret fællesture, enten som dagsture i vores eget rofarvand eller langture med overnatning i andre rofarvande både indlands og udlands.

Roning er en tidskrævende sport. Du skal regne med, at man til en daglig rotur ofte skal afsætte mindst 2 timer. I dette tidsrum skal båden gøres klar, inden man tager af sted, og gøres ren, når man er kommet hjem. Man ror ca. 7-8 km i timen, og de fleste ture er fra 10-20 km, så det er altså ikke bare lige noget man gør, hvis man har en times tid i overskud.

Til dig som gerne vil give den gas og have sved på panden, kan vi tilbyde Sportsroning. Dette er et nyere træningskoncept indenfor rosport, hvor man ror et program der får pulsen op og samtidig har fokus på roteknik. Sportsroning er et godt tilbud til dig, der gerne vil opnå en effektiv træning på kort tid.

I ADR har vi tradition for, at vi alle giver et nap med i forbindelse med alle de opgaver, der nu engang følger med at have en funktionsdygtig roklub. Det gælder alt lige fra vedligehold af både og klubhus til f.eks. julemarkedsvagter og andre indtægtsgivende aktiviteter, som skaffer penge til nye både. Så du skal være indstillet på at bruge lidt fritid i ADR - også udover roningen.

Vinteraktiviteter

I vintersæsonen fortsætter aktiviteterne i klubben, hvor der hver tirsdag er gymnastik og hver søndag er der svømning, hvor vi aflægger årets svømmeprøve.

Når vi ikke kan komme på vandet, rykker vores rotræning indenfor i ergometer i vores motionsrum, som man som medlem har adgang til. Sportsroning fortsætter også hele vinteren med fælletræning, man kan melde sig til fra gang til gang.

Om vinteren bruger vi også tid på at vedligeholde og reparere vores både i fællesskab. Det er en vigtig del af Aalborg Dame Roklub, at vi er fælles om at passe på vores materiel, såvel både som klubhus.

Hvert år deltager vi også på det årlige julemarked på Gl. Torv, hvor vi sælger gløgg og æbleskiver. Her hjælper alle med at få dækket vagterne og overskuddet fra salget går til indkøb af nye både.